MESLEK ELEMANI TANIMI
Servis Elemanı (Garson), yiyecek ve içecek hizmetlerinin verildiği yerlerde servis ön hazırlıkları, yiyecek ve içecek servisi, hesabın takdimi ve tahsili işlerini yapan meslek elemanıdır.
GİRİŞ KOŞULLARI
- Okuma yazma bilmek veya İlkokul mezunu olmak.
- Mesleğin gerektirdiği işleri ve yeterlikleri yapacak bedensel ve fiziksel özelliklere sahip olmak.
İSTİHDAM ALANLARI
Mesleğin gerektirdiği yeterlikleri kazanan bireyler Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında;
1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde,
2. Kurum mutfaklarında,
3. Kafeterya, bar ve restoranlarda,
4. Yemek fabrikalarında,
5. Ulaşım araçlarının yiyecek içecek üretim ünitelerinde vb. yerlerde çalışabilirler
EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI
1. Üniversitelerin ilgili Merkezleri, Mesleki Eğitim Merkezleri, Halk Eğitimi Merkezleri ve sektördeki işletmelerde eğitim verilmektedir.
2. Programın uygulanabilmesi için Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır.
EĞİTİMCİLER
- Programın uygulanmasında Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır.
- Programın uygulanmasında gerektiğinde Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında sektör deneyimi olan teknisyen ve meslek elemanlarından yararlanılabilir.
- Usta öğretici; bu programla ilgili modül ve yeterlikleri almış olmalıdır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bireylerin, çeşitli ölçme araçları kullanılarak;
- Modüllerin sonunda kazandığı yeterlikler ölçülecektir.
- Modüller ile kazandıkları bilgi, beceri ve tavırları ölçülecektir.
- Ölçme sonuçları program sonunda değerlendirilecektir.
- Eğitim kurumunda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilecektir.
BELGELENDİRME
Sertifika programlarında; meslek elemanlarının sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilir. Bu programlarda mesleğin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
- Sertifika öğretim programı sürecinde bireylerin tamamladığı modüller, aldığı eğitimin tümü ve kazandıkları yeterlikler belgelendirilir.
- Öğretim programının sonunda mesleğin yeterliklerini kazanan bireylerin aldığı belgeler mevzuat doğrultusunda sertifikada değerlendirilir. Bireyler mesleğin düzeyine göre mesleğinde sertifika alabilir.
- Bireyler gelecekte meslek değiştirmek veya mesleğin ilişkili olduğu diğer mesleklere geçmek amacıyla eğitim almak isterse, kazandığı yeterlikler değerlendirilecektir.
- Fark modüllerini tamamlayanlar ikinci bir meslekte kendini yetiştirebilecektir.
- Öğretim programından ayrılan bireyin kazandığı yeterlikler belgelendirilerek istendiğinde diğer sertifika programlarında değerlendirilir.
- Mesleğin seviyesine ve yeterliklerine sahip olanlar sertifika almaya hak kazanır ve ilgili iş yerlerinde çalışabilirler.
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER
Mesleğe yönelik geniş tabanlı yeterlikler kazandırmak hedeflenmiştir.
- Eğitimin sonunda, mesleğinde sertifika alan birey gerektirdiğinde fark eğitimi alarak diploma programını tamamlayabilir.
- Mesleki eğitim alan veya bitirmiş olan birey; gerekli modülleri tamamlayarak alandaki diğer dallar/meslekler arasında geçiş yapabilir.
EĞİTİM SÜRESİ
- Meslek programının toplam eğitim süresi 1160/688 saat olarak planlanmıştır.
- Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Modüler öğretime yönelik olarak bireysel öğrenme yöntem ve teknikleri uygulanır.
- Eğitimciler bireylere rehberlik eder.
- Bireyler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
- Bireylerin aktif olması sağlanır.
- Bireyler araştırmaya yönlendirilir.
- Bireyler kendi kendilerini değerlendirebilir.
- Bireylere mesleki yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.
İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR
Bireyler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında, çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında çalışan firmalar, ilgili meslek odaları ve öğrencinin çevrede konuyla ilgili olarak iletişim kurabileceği araştırma, gözlem ve uygulama yapabileceği her türlü kurum ve kuruluşlar meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.
ÖĞRENCİ/KURSİYER KAZANIMLARI
Programın sonunda mesleğe yönelik olarak öğrenci / kursiyer;
- Mesleğin ait olduğu alandaki temel bilgi ve becerileri kazanabilecektir.
- Alanın gerektirdiği temel yeterliklere sahip olabilecektir.
- Mesleğin gerektirdiği işleri yapabilecektir.
- Mesleğin gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.
- Öğrenci/Kursiyer merkezli daha aktif ve kendi hızına göre öğrenme olanağı tanıyan kazanımlara sahip olabilecektir.
EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
Sertifika programında yer alan modüllerde öngörülen eğitim öğretim uygulamaları yapılır.
MODÜL VE İÇERİKLERİ
- Öğrenme süresi her modül için toplam 40 saattir.
- Kazandırılacak yeterliğe bağlı olarak her modül 40/8, 40/16, 40/24, 40/32, 40/40 olarak yapılabilir.
- Modüllerde önerilen bu süreler öğrenme faaliyetlerindeki teorik ve uygulamalı tüm içeriği kapsar.
- Modül içeriğindeki öğrenme faaliyetinin uygulanması imkânı olmadığında, diğer okullarla ve işletmelerle iş birliği çerçevesinde uygulamalar yapılabilir.
- Kursiyer/Öğrencinin önceden kazandığı yeterlikleri tekrar alma zorunluluğu yoktur.
- Modül ve yeterlikler programdaki uygulama sırasına göre alınacaktır.
- Programda yer alan modül ve yeterliklerin uygulama sırası zümre kararı ile belirlenir.
NOT: Servis Elemanı (garson) programı yeterlikler tablosu ve modülleri aşağıda verilmiştir.
YETERLİLİK VE MODÜL TABLOSU
NO | YETERLİLİKLER | MODÜLLER | SÜRE |
1 | Kişisel bakım yapmak | Kişisel Bakım | 40/8 |
2 | İş İçin hazırlık yapmak | İşe Hazırlık | 40/8 |
3 | Sanitasyon ve hijyen kurallarını uygulamak | Sanitasyon | 40/24 |
4 | Kritik kontrol noktalarını belirlemek (HACCP) | Yiyecek İçecek Hizmetlerinde HACCP | 40/24 |
5 | Servise ön hazırlık yapmak | Servise ön hazırlık | 40/32 |
6 | Besin öğelerinin kaynaklarını seçmek | Besin Öğeleri | 40/32 |
7 | Besin gruplarından günlük porsiyon miktarlarını tespit etmek | Besin Grupları | 40/16 |
8 | Konuk tiplerine göre davranmak | Konuk Tipleri ve Davranışları | 40/32 |
9 | Olağan dışı durumlarda uygun davranmak | Olağan Dışı Durumlar ve Olaylar | 40/24 |
10 | Masa üstü servis takımlarını hazırlamak | Masa üstü servis takımları | 40/32 |
11 | Masa örtüleri ve peçeteleri hazırlamak | Masa Örtüleri ve Peçeteler | 40/16 |
12 | Kuver açmak | Kuver açma | 40/32 |
13 | Taşımak ve boş toplamak | Taşıma ve boş toplama | 40/32 |
14 | Bar ön hazırlıkları yapmak | Bar Ön Hazırlıkları | 40/24 |
15 | Konuk kabulü ve uğurlama işlemlerini yapmak | Konuk Kabulü ve Uğurlanması | 40/32 |
16 | Klasik usullerde servis yapmak | Klasik Usullerde Servis | 40/32 |
17 | Modern usullerde servis yapmak | Modern Usullerde Servis | 40/32 |
18 | Oda servisi yapmak | Oda servisi | 40/32 |
19 | İçeceklerle verilen bar yiyeceklerini servis etmek | Bar Yiyecekleri ve Servisi | 40/24 |
20 | Kahvaltı servisi yapmak | Kahvaltı Servisi | 40/24 |
21 | Salataların servisi yapmak | Salataların Servisi | 40/24 |
22 | Antrelerin servisini yapmak | Antrelerin Servisi | 40/24 |
23 | Çorbaların servisini yapmak | Çorbaların Servisi | 40/16 |
24 | Hamur işlerinin servisini yapmak | Hamur İşlerinin Servisi | 40/16 |
25 | Sebze yemeklerinin servisini yapmak | Sebze Yemeklerinin Servisi | 40/16 |
26 | Meyve ve tatlıların servisini yapmak | Meyve ve Tatlıların Servisi | 40/24 |
27 | Sosların servisi yapmak | Sosların Servisi | 40/24 |
28 | Kahve servisi yapmak | Kahve Hazırlama ve Servisi | 40/16 |
29 | Çay servisi yapmak | Çay Hazırlama ve Servisi | 40/16 |
Teorik Eğitim | 200 Saat | ||
Uygulamalı Eğitim | 488 Saat | ||
TOPLAM | 1160/688 |